Woedhoe-e – de kleine rituele wassing – is gezond!
Allah de Verhevene zegt (Nederlandstalige interpretatie): “Jullie metgezel (de profeet Moh’ammed, waarover jullie – O Qoeraysh – altijd goed spraken en die jullie vertrouwden) dwaalt niet, noch is hij misleidt. Noch spreekt hij uit begeerte. Het is slechts een openbaring (die aan hem is) geopenbaard (#1).” [Soerat an-Nadjm (53), aayah 2-4.]
<<< (#1) Dit gaat niet alleen over de Qor-aan maar ook over de Soennah. De profeet (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) heeft gezegd (Nederlandstalige interpretatie): “Waarlijk, mij is de Qor-aan gegeven en iets gelijkwaardig hieraan (d.w.z. de Soennah)!” (Overgeleverd door Aboe Daawoed, at-Tirmidzie en Ah’med.) Aangezien de profeet (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) zei “…mij is gegeven…”, brengt dit met zich mee dat zijn Soennah ook een vorm van inspiratie is.>>>
In dit artikel proberen we duidelijk te maken hoe belangrijk het is om de woedhoe-e correct te verrichten. En met ‘correct’ bedoelen we de gedetailleerde zorg die door de profeet (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) aangemoedigd werd. Het niet correct verrichten van de woedhoe-e is niet alleen een verspilling van de beloning die je krijgt voor een goede woedhoe-e, maar ook laat je goede kansen liggen om je gezondheid en algehele welzijn te verhogen.
Een dagelijks ritueel
Veertien eeuwen geleden gaf onze profeet (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem), een wandelende encyclopedie als we hem zo mogen omschrijven, een omschrijving van 26 wasbewegingen die men meerdere malen per dag moest uitvoeren om ons een optimale gezondheid te geven.
Allah de Verhevene zegt (Nederlandstalige interpretatie): “O degenen die geloven! Wanneer jullie as-salaah (het gebed) willen verrichten, was dan jullie gezichten en jullie handen tot en met de ellebogen en veeg over jullie hoofden en was jullie voeten tot en met de enkels… …Allah wil voor jullie geen moeilijkheid maken, maar Hij wil jullie reinigen en Zijn gunsten aan jullie vervolmaken opdat jullie dankbaar zullen zijn.” [Soerat al-Maa-idah (5), aayah 6.]
Voordat een moslim zijn gebeden verricht, dient hij de wassingen uit te voeren die in de aayah hierboven genoemd zijn en anderen die door de profeet (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) er aan zijn toegevoegd. Aldus bestaat de reiniging uit het minimaal één keer en maximaal drie keer wassen van de handen, mond en neusgaten, het gezicht, de armen tot en met de ellebogen en de voeten tot en met de enkels. Het bovenste gedeelte van het hoofd en de binnenkant en achterkant van de oren worden één keer gewassen. Als men dit vijf keer per dag verricht, reinigt dit niet alleen de essentiële lichaamsdelen van stof en viezigheid, maar “verwent” en verfrist het ze ook.
Het is interessant dat de profeet (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) de rituele wassing ook aanmoedigde vóór het slapen gaan. Ditzelfde ritueel wordt ook aanbevolen door Yoga experts die zeggen dat het wassen van de ledematen en zintuigen, zoals handen, armen, ogen, benen, mond en geslachtsorganen, vóór het slapen en gebruik makend van koel water, het lichaam ontspant en het voorbereid op een diepe slaap. (Avadhuta, Vedprajinananda, Yoga Health Secrets.)
Het stimuleren van het bioritme
In het artikel “Muslims Rituals and their Effect on the Person’s Health”, spreekt Dr. Magomed Magomedov, assistent van de afdeling Algemene Hygiëne en Ecologie van de Daghestan State Medical Academy, over hoe de wassing het bioritme van het lichaam stimuleert en specifiek de “Biological Active Spots” (BASes), wat zeer lijkt op de Chinese reflexotherapie.
Tegenwoordig weten we dat de mens een complex systeem is van elektromagnetische velden, meridianen, bioritmen etc. De interne organen van de mens vormen op hun beurt een niet minder ingewikkeld bio-energetisch geheel; zij hebben allemaal onverbrekelijke, meervoudige en wederzijdse verbindingen met de huid, welke speciale plekken bevatten wier functies lijken op de knoppen van ‘bedieningspanelen’, belangrijk voor specifieke organen. Deze plekken worden “Biological Active Spots” (BASes) genoemd. (Magomedov, Magomed, Muslim Rituals & their effect on the person’s health.)
Tijdens het verwijzen naar de overeenkomsten tussen de rituele wassing en de wetenschap van Chinese reflextherapie, noemt Dr. Magomedov in zijn fascinerende artikel ook de verschillen. Om een dokter in reflectologie te worden, moet men 15 tot 20 jaar studeren, onvergelijkbaar met de simpele vaardigheden van de woedhoe-e.
In een andere vergelijking werd aangehaald dat reflextherapie hoofdzakelijk gebruikt werd om ziekten te genezen en bij uitzondering ter voorkoming, terwijl, wat later in dit artikel blijkt, de wassing vele preventieve voordelen heeft.
“Het merendeel van de meest krachtige BASes worden gewassen tijdens de islamitische wassing. Het is niet de dokter die vele jaren gestudeerd heeft die dit doet, maar elke moslim doet dit bij zichzelf. Daarbij komt nog dat het vijf keer per dag bidden een moslim verplicht de preventieve maatregelen tegen ziekten vooraf te nemen.” (Ibid.)
Volgens Dr. Magomedov zegt de Chinese geneeskunde dat er meer dan 700 BASes zijn en 66 van hen hebben snelle reflextherapie resultaten en zij worden de ingrijpende plekken (of agressie of fundamentele elementen) genoemd. Van deze 66 plekken bevinden er zich 61 in zones die wassing vereisen. Aldus wordt de wassing een soort van samengestelde behandeling, inclusief hydromassage van de BAS, hun thermische en fysieke stimulatie. (Ibid.)
De BASes in het gezicht (die worden gewassen tijdens de rituele wassing) herladen organen zoals de darmen, maag en blaas, naast het positieve effect op de zenuwen en voortplantingsorganen, zegt Dr. Magomedov in zijn bevindingen, er aan toe voegend dat de BAS belangrijk voor het skelet, darmen, zenuwstelsel, lendenen, maag, alvleesklier, galblaas, schildklier en anderen, zijn te vinden in de rechter voet, welke bereikt worden bij de wassing.
De linker voet heeft de BAS belangrijk voor de werking van het hersenorgaan dat het functioneren van de endocriene klieren regelt en de groei controleert. In het oor zijn honderden BASes die “het werk van bijna alle organen harmoniseren, hoge bloeddruk verlagen en tand en keelpijn verzachten.”
Een ander aspect dat Dr. Magomedov benadrukt, is de gewoonte van de profeet (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) om de nadruk te leggen op de belangrijkheid van het masseren en druk uit te oefenen tijdens de wassing, wat een wetenschappelijk gegronde verklaring heeft.
Dr. Magomedov zegt dat de reden van zijn studie zijn serieuze geloof was dat het islamitische gebed dat vijf keer per dag verplicht is, niet alleen een “onbetwistbaar spiritueel effect” heeft, maar ook verplicht is “om ook een zuiver lichamelijk genezend effect te hebben.”
Preventieve reiniging
Mukhtar Salem spreekt in zijn boek “Prayers: a Sport for the Body and Soul” vanuit een niet alternatieve geneeskunde over de voordelen betreffende gezondheid van elk aspect van de woedhoe-e. Hij spreekt niet over BASes in het lichaam, maar niettemin beschrijft hij de preventieve voordelen van de rituele wassing.
De woedhoe-e, zegt hij, helpt het voorkomen van huidkanker. Dit is zijn uitleg: dat wat gewassen wordt tijdens de woedhoe-e, zijn die delen van het lichaam die het meest worden blootgesteld aan vervuiling, of het nou vervuiling is van interne afscheidingsproducten zoals zweet, of extern. De rituele wassing verwijdert deze ‘vervuiling’ vijf keer per dag en houdt een schone buitenlaag van de huid in stand, wat op zijn beurt de cellen eronder helpt goed te functioneren.
Ook helpt het wassen met water de einden van de bloedvaten te versterken, alsook de zenuwen en klieren die onder de oppervlakte van de huid liggen. Bovendien helpt het hun functies efficiënt uit te voeren. [Salem, Mukhtar, Prayers: A sport for the soul and body, Cairo, The Arab Modern Center (1990), pg. 52.]
Salem voegt er aan toe dat onderzoek heeft bewezen dat één van de hoofdoorzaken van huidkanker is dat de huid wordt blootgesteld aan chemicaliën, vooral petrochemicaliën, en dat de beste manier om huidkanker te voorkomen is het constant verwijderen van deze chemicaliën.
De duidelijke reden achter het wassen van de mond tijdens de rituele wassing, zegt Salem, is om de voedseldeeltjes te verwijderen die tand en tandvlees problemen kunnen veroorzaken. Dat is ook de reden waarom het aanbevolen wordt om de siwaak (een takje, meestal van de Arakboom, waarvan het uiteinde zacht is en dit wordt gebruikt om de tanden schoon te maken) te gebruiken en je tanden er mee te borstelen voor de wassing. (Voor meer informatie over de siwaak, zie het artikel al-Fitrah, de natuurlijke aanleg.)
Tijdens het wassen van de neusgaten voert men ook een preventieve gezondheidshandeling uit, omdat de ziektekiemen die in de neus (door de kleine haartjes in de neus) uit de lucht worden ‘gevangen’ en verwijdert worden zodat ze niet verder gaan naar het ademhalingssysteem.
Volgens een onderzoek dat is uitgevoerd door een team doktoren van de Universiteit van Alexandria (Egypte), heeft de Soennah met betrekking tot het goed wassen van de neusgaten door water in de neusgaten op te snuiven en vervolgens krachtig uit te snuiven, positieve effecten op het laagje binnen in de neusgaten. Degenen die de wassing op de juiste manier verrichtten hadden schone en glanzende neusgaten, zonder stof aan de kleine haartjes in de neusgaten. Degenen die de wassing niet verrichten hadden lichtgekleurde en glibberige neusgaten en de haartjes vielen gemakkelijk uit.
Herhaaldelijk wassen van het gezicht versterkt de huidcellen van het gezicht en helpt vroege rimpels te voorkomen, alsook heeft het een reinigend effect op de binnenkant van de ogen, wat ooginfecties voorkomt, zegt Salem.
Het wassen van het oor helpt het verwijderen van oorsmeer ophoping, welke oorinfecties kunnen veroorzaken, alsook infecties binnen in het oor, wat uiteindelijk leidt tot instabiliteit van het lichaam.
De Soennah van het aanmoedigen van het wassen tussen de tenen wanneer men zijn voeten wast, is ook zeer belangrijk, zegt Salem. Het beschermt de voeten, die in onze moderne tijd het grootste deel van de dag opgesloten zijn in schoenen, tegen allerlei kwalen zoals schimmelinfecties etc.
Bij dit alles komt ook nog, voegt hij toe, dat de wassing een trainend effect heeft op de spieren die bij de bewegingen betrokken zijn, welke dus vijf keer per dag gestimuleerd worden, of zelfs meer.
Het blussen van het vuur van boosheid
De Soennah is met betrekking op de rituele wassing ook ecologisch vriendelijk, omdat de profeet (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) herhaaldelijk aanspoorde tot waterbesparing, zelfs als men de wassing verricht in een stromende rivier. Ibn Maadjah leverde over dat de profeet (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) gezegd heeft (Nederlandstalige interpretatie): “Er is een shaytaan (duivel) voor de woedhoe-e, Walhan genaamd, wat hebzuchtig betekend; voorkom het verspillen van water.” (S. Atallah, M.Z. Ali Khan and M. Malkawi, Water conservation through Islamic public awareness in the Eastern Mediterranean Region.)
Moslims worden niet alleen aangemoedigd om voor het gebed de wassing te verrichten of voor het naar bed gaan, maar ook als zij een moskee binnengaan, de oproep tot het gebed verrichten, het geven van een preek, na het bezoeken van een begraafplaats, na het aanraken of dragen van een overleden persoon en ook voor het lezen van de Qor-aan. (Al Khayat, Mohammad, Health Education through Religion, WHO, Alexandria, Egypt: 1997.)
We worden ook aangemoedigd om de woedhoe-e te verrichten als we ons boos voelen, dit door het verkoelende en verfrissende effect van water, zoals ons is verteld dat de duivel gemaakt is van vuur en dat hij daarom ‘geblust’ kan worden door water. De profeet (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) heeft gezegd (Nederlandstalige interpretatie): “Boosheid is iets wat gloeit in het hart van de zoon van Adam (d.w.z. de mens) en door de woedhoe-e herinnert hij zich Allah de Meest Barmhartige en de satan wordt steeds kleiner totdat hij verdwijnt.” Hij (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) heeft ook gezegd (Nederlandstalige interpretatie): “Boosheid komt van de satan en de satan is gemaakt van vuur. Dus als iemand van jullie boos is, laat hem dan de woedhoe-e verrichten.” (Zie het artikel Word niet boos!)
Tot slot
Naast het begrijpen van de voordelen van de woedhoe-e, is er een moraal voor het plaatsen van dit artikel. Men moet nooit de ogenschijnlijke betekenis van zaken nemen en men moet overtuigd zijn dat er achter alles wat Allah (Glorieus en Verheven is Hij) voorschrijft, een wijsheid is die wij misschien wel maar misschien ook niet weten. Allah de Almachtige verbiedt alleen dat wat slecht is voor ons en Hij gebiedt alleen het goede, want Hij is de Schepper en Onderhouder van alles, Hij is Alwetend en Alwijs.
“…zij zeiden: ‘Wij luisteren en wij gehoorzamen. (Wij zoeken) Uw vergeving, onze Heer, en tot U is de eindbestemming.’” [Soerat al-Baqarah (2), aayah 285.]
Relevante artikelen:
Enkele misverstanden aangaande de woedhoe-e
Vegen over de sokken tijdens de woedhoe-e
Het Gebed (diverse artikelen)